Kafkas Dans Çeşitleri


Çok tanrılı dönemlerde Ateş Tanrısından af dilemek için yaptıkları "Tsoppay" dansı, İslamiyet’i kabul etmelerinin ardından yine ateş etrafında dönerek yaptıkları vedalaşma dansı ve günümüzde de devam eden düğünlerin açılış dansı olan "Wuig" ya da "Simd" gibi danslarla yüzyıllardır süregelen bir dans gelenekleri vardır.

Dans çeşitleri ve anlamları:

Şeyh Şamil Oyunu:

  • Adını Kafkasların ünlü Türk kahramanı Şeyh Şamil’den aldığı söylenen oyun birkaç bölümden oluşur. 
  • Hüzünlü bir müzikle oynanan dua bölümünde kız erkek eşleşir.
  • Bu bölüm, savaşın bitmesi için konuşmaya gelen annesine kırbaç cezası veren Şeyh Şamil’in, kendisine de kırbaç vurdurması ve halkın bu anlarda üzüntüyle yaptıkları hareketlerden türemiştir.
  • Diğer bölüm bıçak atmadır.
  • Bu bölümde kız göğsünde bir tahtaya yere uzanır ve erkek ağzındaki bıçakları bu tahtaya saplar.
  • Rus askerlerince tutuklanarak gemiyle sürgüne gönderilen Şeyh Şamil’in, gemide eğlenen Rus askerlerince oynatılmak istenmesi ve bıçaksız oynamayacağını söyleyen Şamll’e verdikleri, arkadaşlarının önüne sapladığı bu bıçaklarla kaçtıkları anlatılır.
  • Oyun bu olaydan türemiştir.

Tamara:

  • Bir kadın oyunu olan Tamara, adını Azerbaycanlı dansçı Salyanlı Reğgase Tamara'dan alır. 
  • Genellikle erkeklerle oynanan oyun lirik yapılı ve ritmiktir.

Kıskanç:

  • Hızlı bir ritmi olan ve genellikle iki kız bir erkekle oynanan bu oyunda, aynı erkeğe tutulan iki kızın da gönlünü alan erkeğin tek başına sergilediği figürler ağırlıktadır. 


Gazağı:

  • Savaşa gidenlerin oynadığı hızlı ve çoşkulu bir oyundur.
  • Fazlaca figürden oluşan gazağı zengin ve zarif bir oyundur.

Terekeme:

  • Azerbaycanlı bir kabileden adını alan oyun, iki bölümden oluşur.
  • İlk bölümde kadınlar oynarken ikinci bölümde oyuna erkeklerde dahil olur.
  • İkinci bölümü daha hareketlidir.

Ayşat:

  • Aras nehrinin akışından ilham alan oyunda suyun dalgalanmasını kız tasvir ederken oluşan girdapları erkeğin sert dönüşleri anlatır.

Maral Oyunu:

  • Ormanda ava çıkan avcıların geyik (maral) sürüsünü takip etmesi tasvir edilir.
  • Avcıların karşısına çıkan maral sürüsü, beyaz gelinlikli kız görünümünü alır.
  • Gördüklerinden etkilenen avcıların her biri bir kızla eşleşir. 

Vağzalı:

  • Zarif melodik yapısı ve figürleriyle düğünlerde en çok oynanan oyunlardandır.
  • Gelin sade ve zarif hareketlerle figürleri sergiler. 


CEVAP VER